Friday, October 30, 2009

Ik, streng? Noem me correct en rechtvaardig

Monique D'hase was hét gezicht van het stadhuis. Vanachter de balie in de hal waakte ze over al wie binnenkwam en buiten ging. Na 41jaar neemt ze afscheid van stad Gent. Met veel spijt in het hart. Maandag, daags voor haar laatste werkdag, brak ze door een dom ongeluk nog haar voet vlakbij het stadhuis. Maar 's avonds en dinsdag bleef ze werken tot de gemeenteraad voorbij was. Haar dochter en verpleegster Lesly kwam tijdens ons gesprek haar moeder nog vlug een spuitje geven.

Monique D'hase is een geboren en getogen Gentse. Ze werkte eerst jaren bij de Schooldienst en kon in 1988 beginnen bij de dienst Onthaal en Ceremonieel heet. Vanaf 1990 nam ze plaats aan de balie.

Lees meer in Het Nieuwsblad

Tuesday, October 27, 2009

Leerschool Delicious Ledeberg verkoopt alleen ambachtelijke producten

Sinds dinsdagavond staan Margarita Begons, Zübeydeca Açikgos en Wim Balthasar achter de toonbank van hun nieuwe zaak Delicious, aan de Hundelgemsesteenweg 93 in Ledeberg. De drie zijn leerlingen van het zevende jaar winkelbeheer etalage, en dus behoort het tot hun lessenpakket om een leerbedrijfje op te starten, samen met de nog vijf resterende leerlingen van hun jaar.

Zoals de naam van hun zaakje laat vermoeden, Delicious, verkopen ze vooral lekkere dingen 'al is de rode draad door onze zaak dat het allemaal ambachtelijke gemaakte producten zijn', verduidelijkt Margarita: chocolade, advokaat (van De Klok), jenever, het Gentse Roomerdrankje, pralines.

Lees meer in Het Nieuwsblad

Lees ook het artikel op deze site

Sunday, October 18, 2009

Grote belangstelling voor honderdste boekenmarkt Ajuinlei

Beter weer had de honderdste editie van de tweedehandsboekenmarkt op de Ajuinlei niet kunnen wensen. Onder een stralende herfstzon kwamen ook burgemeester Daniël Termont en schepen van Markten Mathias De Clercq de initiatiefnemers en de standhouders feliciteren. Marktmeester Thierry Bonnaffé en de dekenij Sint-Michiels kregen applaus. De boekenmarkt is een kwaliteitsvolle aanwinst voor het Gentse marktleven en vervult perfect ook haar sociale rol. De boekenmarkt veroverde vlug haar plaats in het Gentse wandelcircuit op zondag. Standhouder Astère Allaert werd speciaal in de bloemen gezet.
Lees meer in Het Nieuwsblad

Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site

Buurt kuist zelf wijk op

'Heel wat Gentenaars klagen over zwerfvuil in hun straat', zegt Els Dierickx. 'Wel, wij zagen niet en pakken zelf onze buurt aan.' Vorig jaar startte het Netheidscharter met vijf gemotiveerde opruimers, vandaag telt de groep al meer dan tachtig enthousiaste buurtbewoners. Zaterdag werden ze daarom beloond met een pakje friet en een onkruidkrabber.

Geen zwerfvuil, hondenpoep of onkruid te bespeuren in de Kleine Kerkstraat en nabije omgeving in Ledeberg. De buurtbewoners steken wekelijks de handen uit de mouwen en ruimen zelf hun straat op. Samen met nog een aantal straten in de wijk vormen de bewoners een buurtgroep met de toepasselijke naam Ledeberg Kuist.

'Het initiatief startte een jaar geleden', zegt buurtwerker Johan Geldof. 'Aanvankelijk met een kleine groep van vijf personen, maar ondertussen is die al uitgegroeid tot een groep van 86 geëngageerde buurtbewoners, die wekelijks hun straat opruimen.'
Lees meer in Het Nieuwsblad

Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site

Sunday, October 11, 2009

Zonder festivals komt Gent er bekaaid vanaf

Het Filmfestival Gent kampt met plaatsgebrek. De site rond Kinepolis wordt stilaan te klein voor het tentendorp en een alternatief dringt zich op. De Bijlokesite lijkt te ver. De enige mogelijkheid lijkt nog het Sint-Pietersplein. Het Filmfestival droomt van een grote tent die is ingericht als bioscoopzaal en plaats biedt aan 2.000 man. Dat kost natuurlijk geld.

De Kinepolis-groep en andere projectontwikkelaars zijn met een fluks tempo bezig de omliggende terreinen vol te bouwen met appartementen. Waarmee bewezen wordt dat het daar vooral een woonbuurt is en dat het bouwen van de Decascoop op die plek een stedenbouwkundige misser was. Ooit was er sprake van een tweede bioscoopcomplex op The Loop (Flanders Expo). Maar daar is het erg stil rond. Dan zou Kinepolis aan Ter Platen wat kunnen krimpen. Want de parkeerdruk op de buurt blijft er bestaan, al biedt de parking onder het Sint-Pietersplein wel soelaas.

Lees meer in Het Nieuwsblad

Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site

Friday, October 09, 2009

Mijn naam is Telenet

Een veertigtal jongeren tussen 7 en 13 jaar kregen deze week een rondleiding in hun favoriete voetbalstadion aan de Tennisstraat in Gentbrugge. Ze hadden dat te danken aan het project Voetbal in de Stad. Het communityproject van AA Gent, waarbij geprobeerd wordt de inwoners van de stad te betrekken bij de werking van de club, werd recent bekroond met een subsidie van 26.000 euro. Het project werd weerhouden als een van de meest toonaangevende van een twintigtal projecten die door eerste- en tweedeklasse voetbalclubs werden ingediend.

Het project valt uiteen in een vijftal deelprojecten, waaronder eentje dat loopt in samenwerking met de Bibliotheekweek. In de Gentse bibliotheken stond de afgelopen weken een Buffalocorner, met boekenstands en AA Gent-materiaal. Jongeren konden er inschrijven voor een rondleiding in het Ottenstadion. Waar stadionomroeper Frans Babbelaar hen uitleg gaf over de werking van de club. En waar Walter De Meyere in de kleedkamer van de thuisploeg het verhaal Een brief voor Beckham voorlas, terwijl de jongeren op de banken zaten, sommigen voor het kleedkastje van hun favoriete speler.

Lees meer in Het Nieuwsblad

Lees ook het artikel over de Buffalo Fandag
Lees ook het artikel over Voetbal in de stad

Tuesday, October 06, 2009

Er rijden te veel auto's in Gent

De werken aan het Braunplein en de Korenmarkt zorgen sinds het begin van het schooljaar voor taaie files op de as Laurentplein-Brabantdam-Kouter. 'Er zijn te veel auto's in de stad', zegt professor en verkeersdeskundige Johan De Mol. Hij geeft enkele oplossingen. Eerst het goede nieuws: tegen alle verwachtingen in bracht de bijkomende omleiding - tot 23 oktober - voor de vervanging van de tramwissel op het Koophandelsplein (oud-justitiepaleis) gisteren geen extra files met zich mee in Onderbergen, Hoornstraat, Voldersstraat, Henegouwenstraat. Zelfs niet met de motregen.

Maar toch kan niemand er omheen dat het autoverkeer in Gent stilaan dichtslibt. 'Er rijden gewoon te veel auto's', zegt Johan De Mol, verkeersdeskundige verbonden aan de Gentse universiteit.

Lees meer in Het Nieuwsblad

Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site

Monday, October 05, 2009

Parkeercontrole draait in de soep

Vier politiemensen voor de controle van een kleine 20.000 betalende parkeerplaatsen en bovenop nog een ongeveer 7.000 plaatsen in een blauwe zone? Bovendien moeten ze ook nog optreden bij foutparkeren. Nogal wat chauffeurs zullen zich in de handen wrijven en doen alsof de parkeerautomaat lucht is. Als er geen snelheidscontroles zijn, duwen ook nogal wat chauffeurs het gaspedaal in. Die snelheids- en parkeerregels gelden niet voor ons, zie je ze al denken.

Lees meer in Het Nieuwsblad

Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site

Wednesday, September 30, 2009

Nieuw fietspad loopt dood

Een schitterend nieuw fietspad is het, daar tussen de Forelstraat en de Dendermondsesteenweg. Ver weg van alle autoverkeer is het de ideale route om als fietser het drukke Dampoortkruispunt te ontwijken. Er is een klein probleem: elke avond om 19.15 uur wordt het fietspad met een hek afgesloten.
Het nieuwe fietspad loopt van de Forelstraat, tussen het Bijgaardenpark en de spoorwegberm, naar de parking van het winkelcentrum aan de Dendermondsesteenweg. Sinds enkele maanden sluit de eigenaar van dat winkelcentrum elke avond en op zondag zijn parking af, onder meer om sluikstorten te voorkomen.

Lees meer in Het Nieuwsblad

Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site

Monday, September 28, 2009

De kostprijs van de regularisatie

'De wereld een dorp. Onze stad wordt almaar kleurrijker en de instroom van allochtonen is zeker nog niet stilgevallen. We leven in een wereld van vrij verkeer van goederen en kapitaal. Mensen vallen daar niet buiten. Bovendien zijn we nog altijd immens veel rijker dan velen in het oosten of het zuiden. Dat de meerderheid economische vluchtelingen zijn die gewoon een beter leven najagen, is geen geheim.
Het is een gek gezicht dezer dagen, daar achter het administratief centrum op het Zuid. Dranghekken, een smal lang tentje en een chaletje van de kerstmarkt. Het lijkt wel een toegangssleuf voor een of ander festival, maar voor velen kan het de poort naar een ander leven zijn. Stad Gent en de dienst Burgerzaken waren er klaar voor. Dat lukt voorlopig goed, de overrompeling bleef uit.

Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site

Monday, September 21, 2009

Vijf postwagens uitgebrand aan postkantoor Mariakerke

Op de parking van het postkantoor in de Gentse deelgemeente Mariakerke zijn in de nacht van zondag op maandag vijf postwagens uitgebrand. De brand is aangestoken, stelde een deskundige van het parket van Gent vast. De brand brak uit aan het postkantoor aan de Alphonse Claeys-Bouüaertlaan in Mariakerke. Een buurtbewoner hoorde rond 3.20 uur een doffe knal en zag dat de wagens in lichterlaaie stonden. Hij verwittigde de brandweer en andere buurtbewoners. Vijf postwagens brandden volledig uit en een zesde wagen raakte licht beschadigd. Het postgebouw liep rook- en waterschade op en door de hitte barstte een ruit van het kantoor.

Lees meer in Het Nieuwsblad

Studenten sturen mee onze stad

De forse groei van het aantal studenten in Gent verloopt niet zonder horten of stoten. Een tekort aan kamers, lawaai- en vuilnisoverlast, buurten die helemaal van karakter veranderen. Soms lijkt het wel of hun komst vooral negatieve effecten heeft en het beleid maar wat achterna holt, zo vlug groeit dat studentenleger. Woensdag is het studentenkickoff, vanaf dan zal het jonge volkje de Gentse straten weer kleuren.
De studenten veranderen, zonder dat ze het zelf sturen, ook het uitzicht van onze stad. In korte tijd zijn er vijf opmerkelijke gebouwen bijgekomen om ze op te vangen. Kaho Sint-Lieven was de eerste met een nieuw gebouw aan het Rabot. Op campus Schoonmeersen opende het hypermoderne 'Gebouw D', waarbij het principe van ontmoeting centraal staat. Binnenkort is het de beurt aan het nieuwe gebouw van de Arteveldehogeschool op de Kantienberg, dat Gent zal verrijken met een nieuwe, zij het bescheiden toren. Even later zwaaien de deuren open van Ufo, het nieuwe universiteitsauditorium in de Sint-Pietersnieuwstraat. Ten slotte is het nieuwe hogeschoolgebouw op de Bijlokesite de afwerking nabij. Een hedendaags gebouw midden in een neogotische omgeving. Daarover zullen de smaken verschillen, maar niemand zal betwisten dat de architecten van deze complexen goed hebben nagedacht over de rol van die gebouwen.


Lees meer in Het Nieuwsblad


Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site

Friday, September 18, 2009

Kubus steunt brandwondenpatiënten

Kunstig Gavere gaf de start van het project 'Mijn zachtste huid, over leven met brandwonden' van de Belgische Brandwondenstichting, met het maken van een 'Kunstkubus'. Zeventien Gaverse kunstenaars werkten mee aan het maken van een kunstkubus, die tot 18 april 2010 door Vlaanderen toert ten voordele van het project 'Mijn zachtste huid'.

Het gemeentebestuur, de culturele raad van Gavere en het brandwondencentrum UZ Gent ondersteunen de actie. De Kunstkubus reist mee van Gent, over Mol, Antwerpen, Leuven, Brugge en Hasselt. Burgemeester Hugo Leroy: 'Ik ben verrast over het werk dat Kunstig Gavere afleverde en vind dit een fantastisch initiatief om de Brandwonden Stichting te steunen. Meegenomen is dat ons Prinsdom zo meetoert.'

Lees meer in Het Nieuwsblad

Monday, September 07, 2009

De dynastie De Clercq

Fietspunt 16Hij schreeuwt zijn liefde voor Gent uit met een rollende R, hij getuigt van eenzelfde 'voluntarisme' als zijn grote voorbeeld Guy Verhofstadt, hij noemt zich 'volksliberaal' en heeft een familienaam als een klok. Mathias De Clercq is de nieuwe hoop van de Gentse Open VLD. Amper 27 en na nog geen drie jaar schepen is hij de nieuwe sterke man. In 2012 wordt hij lijsttrekker. Zijn grootvader Willy De Clercq was decennia lang het liberale boegbeeld in Gent. Niemand kon om hem heen. Hij was het die Guy Verhofstadt tot zijn poulain bombardeerde. Verhofstadt verdwijnt wel uit de Gentse gemeenteraad - waar hij geen potten brak en veel boeken las - maar zijn macht blijft groot, ook in Gent. De Open VLD in Gent trappelde in 2006 met elf zetels ter plaatse, terwijl SP.A-Spirit naar 17 zetels groeide. Ook in juni met de Vlaamse verkiezingen deed de Open VLD het in Gent niet goed.

Lees meer in Het Nieuwsblad

Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site

Saturday, September 05, 2009

Talissa is de nieuwe Buffalo Babe

De 17-jarige Talisa De Saedeleer uit Zottegem is vrijdagnacht tijdens de Ledebergse Feesten verkozen tot Buffalo Babe. Talisa heeft die overwinning alleen aan zichzelf te danken, en zeker aan haar acts die duidelijk het meest Buffalo-gericht waren.

Toen we haar na afloop kort interviewden, zei ze meteen: 'Mijn grote droom is...' en toen dachten we dat we haar zin zelf konden afmaken: Miss België worden of iets in de media doen. Maar dat was fout gedacht. Talisa vervolgde met 'bij AA Gent werken' Op het secretariaat, of in het nieuw stadion, eender wat, maar ik zou graag op AA Gent werken.
Lees meer in Het Nieuwsblad

Lees ook het artikel op deze site

Tuesday, September 01, 2009

Bedelstaf dreigt voor politiechef

Het ziet er niet goed uit voor de geschorste Gentse korpschef Peter De Wolf. De minister van Binnenlandse Zaken vraagt zijn ontslag uit de politie. Zijn twee medeplichtigen in de doofpotoperatie, Sonia Corryn en Olivier Speeckaert, mogen blijven maar worden geraakt in hun portemonnee. Minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom (Open VLD) heeft niet gewacht tot het hof van beroep een uitspraak gedaan heeft over de valsheid in geschrifte en het vluchtmisdrijf waarvoor Peter De Wolf in eerste aanleg reeds veroordeeld werd tot een jaar celstraf met uitstel.
Lees meer in Het Nieuwsblad

Lees ook het artikel in het Laatste Nieuws
Lees ook het artikel op deze site

Monday, August 31, 2009

‘Vamos a la cantina’ voor een Spaans feest

Nationaliteiten genoeg op AA Gent, maar geen echte Spanjaarden in het team. Nochtans lokt Tatjana Labio ons zaterdag 5 september met ‘Vamos a la cantina’ naar het oefencomplex van de Buffalo’s aan de Warmoezeniersweg. Tatjana is net vijf jaar zelfstandige gerante bij AA Gent, en dat is een unicum. Door de jaren heeft ze natuurlijk een band opgebouwd met vaste bezoekers, spelers, ouders van jeugdspelers en al wie het Buffalohuishouden een warm hart toedraagt. Want een kantine runnen is meer dan pintjes tappen. En daarvoor wil zij bedanken met een Spaans feestje.

Niet zo verwonderlijk. ‘Mijn overgrootvader was een Spanjaard, wat mijn familienaam al verraadt. Ik heb ook wel een beetje Spaans temperament’, lacht Tatjana. Zaterdag is iedereen welkom vanaf 18 uur.

Lees meer in Het Nieuwsblad

Sunday, August 30, 2009

Geert Versnick roeit zich in de blaren

Meer dan 200 roeiers zijn vanmiddag over de Gentse binnenwateren geroeid voor de ‘Slag om Gent’, de intussen al voor de zevende keer georganiseerde race voor sloepen en vletten van de mensen van de ‘Carolus Quinto’. Die laatste sloep, de trots van de Zeescoutsgroep De Wilde Eend, kon dit jaar zelf wel niet meedoen. Wie er echter wel bij was – voor het eerst – was schepen en OCMW-voorzitter Geert Versnick (Open VLD).

‘We hebben 16 sloepen mogen verwelkomen – vooral uit Nederland - en er hebben ook14 kleinere vletten mee geroeid aan deze zevende Slag om Gent’, zegt Barbara Snoeck van de Carolus Quinto. ‘Daarmee was dit de meest succesvolle editie tot nog toe. Alleen jammer dat we de Carolus zelf na een zwaar jaar niet op tijd klaar kregen om mee te doen. Dat zal iets voor volgend jaar zijn.’

Lees meer in Het Nieuwsblad


Lees ook het artikel op deze site

Wednesday, August 26, 2009

Drukste vakantie van ons leven

Achter de muren van de Martelaarslaan en de Offerlaan vindt dezer dagen een kleine revolutie plaats: de schoolcampus wordt omgetoverd tot 'Leerdorp'. De leerkrachten en directie steken daarbij zelf de handen uit de mouwen. 'Dat vergroot de band met de school.' Het gonst van de bedrijvigheid in de VIP-school. 'Waar onze school vroeger verspreid zat over vijf plekken, komen we nu bijna allemaal samen', zeggen directrice Nicole Van Buggenhout en adjunct-directrice Lut Boeynaems. 'Dat is de voorbije weken al een immense operatie gebleken. Méér werk zelfs, dan we hadden verwacht.'

Lees meer in Het Nieuwsblad

Lees ook het artikel op deze site

Friday, August 21, 2009

Pompeii op het Braunplein

De archeologische opgravingen op het Emile Braunplein bieden een fascinerend gezicht. Na amper twee weken graven, lijkt het of een vergeten stad uit de grond is gerezen: Pompeii in Gent. Natuurlijk is er geen lava over het Braunplein gestroomd, maar gaat het om de kelderverdiepingen van huizen die er ooit stonden en deels begin van de 20ste eeuw en deels in de jaren zestig zijn gesloopt.

Het zweet parelt op het gezicht van Marie-Anne Bru van de dienst Stadsarcheologie. 'In de jaren zestig zijn de laatste huizen afgebroken. Passanten wisten ons al te vertellen waar ooit een stoffenwinkel was en waar een beenhouwer was gevestigd.'

Begin 20ste eeuw werden, onder de toenmalige liberale burgemeester Emile Braun, als voorbereiding op de wereldtentoonstelling van 1913 tussen de Sint-Baafskathedraal, het Belfort en de Sint-Niklaaskerk huizen afgebroken om plaats te maken voor pleinen. De Sint-Michielshelling werd aangelegd en er kwam een doorsteek naar Bij Sint-Jacobs.

Lees meer in Het Nieuwsblad


Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site