Niet minder dan achtduizend toeschouwers volgden het nieuwjaarsvuurwerk op Portus Ganda. Alles verliep volgens het boekje. Het was een klassiek vuurwerk dat hoog genoeg ging en de nodige kleuren, effecten, klappers en de onmisbare ‘bouquets' bevatte, zodat je ‘ah' en ‘oh' kon roepen.
Al enkele jaren rees de vraag waarom er in Gent bij de overgang van oud naar nieuw niets gebeurde. De stad was doods, op de plekken na waar stevig werd gefuifd. Daarom besloot het stadsbestuur eind 2008 een vuurwerk te organiseren op het water tussen Gras- en Korenlei. Maar het concept van dat artistieke vuurwerk werd om veiligheidsredenen lelijk afgeslankt zodat de meeste toeschouwers zich vooral de rook en het ‘lage' vuurwerk herinneren. Het stadsbestuur was uit op een revanche en besloot de kaart te trekken van een klassiek vuurwerk dat gewoon de hoogte in ging. Het was dan ook uitkijken of er voldoende volk zou opdagen op de nieuwe plek, voor het vuurwerk dat vanop de Sint-Baafssite, tussen het Poortgebouw en de Sint-Baafsabdij, werd afgeschoten. Maar het publiek stond in dichte drommen van de Joremaaie en de Sint-Jorisbrug tot aan het Van Eyckzwembad, op de Voorhoutkaai, de Visserij en de Lousbergskaai. Met ongeveer achtduizend waren ze, onder hen opvallend veel jongeren en ook allochtone Gentenaars. Vooraf ging hier en daar in de omgeving al wat vuurwerk de lucht in, maar tijdens het eigenlijke vuurwerk was er geen sprake van storend nevenvuurwerk. Bovendien controleerde de politie tassen en rugzakken.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Friday, January 01, 2010
Achtduizend toeschouwers voor nieuwjaarsvuurwerk op Portus Ganda
'Welkom op Portus Ganda, de geboorteplek van onze stad', zei Lieven Decaluwe, schepen van Feesten. Waarna het aftelmoment begon en om middernacht de eerste pijlen de lucht ingingen. Het vuurwerk op Portus Ganda werd gesmaakt. Het was een klassiek vuurwerk met de nodige kleuren, effecten, bouquets en felle klappers zodat je met open mond stond te kijken. Het ging ook hoog genoeg dit jaar zodat je van in de wijde omtrek alles goed kon volgen. Het vuurwerk, dat was opgedragen aan Frank De Winne, duurde 20 minuten. Ongeveer achtduizend toeschouwers volgden het spektakel.
Lees meer in Het Nieuwsblad en geniet van de foto's van Jan Vens.
Lees ook het artikel op deze site
Lees meer in Het Nieuwsblad en geniet van de foto's van Jan Vens.
Lees ook het artikel op deze site
Labels:
nieuwjaarsvuurwerk,
Portus Ganda
Wednesday, December 30, 2009
Plots begonnen die mannen te schieten
Drie kogelinslagen in het raam voor het loket van het OCMW-kantoor in de Sint-Martensstraat zijn de stille getuigen van een bijzonder drieste overval. Twee mannen slaagden er gisterochtend niet in om geld buit te maken en schoten uit pure frustratie drie keer in de richting van het personeel. ‘Die mensen hebben heel veel geluk gehad', zegt een getuige. Dieter Herregodts en Olivier Scheir
Het zijn de laatste dagen van het jaar. Voor heel wat klanten van het OCMW is het uitbetalingstijd. Gisteren begaven ze zich naar de kantoren van het OCMW in de Sint-Martensstraat, een zijstraat van de Gebroeders Vandeveldestraat. Bij de uitbetalingskas komen ze hun uitkering ophalen. ‘Ik zat samen met drie andere klanten in de wachtzaal', zegt Tania Beke. ‘Wij waren aan het wachten tot het onze beurt was om naar het loket te gaan.'
Lees meer in Het Nieuwsblad
Het zijn de laatste dagen van het jaar. Voor heel wat klanten van het OCMW is het uitbetalingstijd. Gisteren begaven ze zich naar de kantoren van het OCMW in de Sint-Martensstraat, een zijstraat van de Gebroeders Vandeveldestraat. Bij de uitbetalingskas komen ze hun uitkering ophalen. ‘Ik zat samen met drie andere klanten in de wachtzaal', zegt Tania Beke. ‘Wij waren aan het wachten tot het onze beurt was om naar het loket te gaan.'
Lees meer in Het Nieuwsblad
Monday, December 28, 2009
Laatste obstakel weg op Scheldefietspad
Fietsers kunnen voortaan van de Visserij tot voorbij Gentbrugge-brug rijden zonder ook maar één auto tegen te komen. Het fietspad langs de Scheldeoever werd tot nog toe versperd door een groot obstakel: de spoorwegbrug vlakbij de vroegere Trefil-Arbed-terreinen. Na werken die bijna twee jaar hebben geduurd, is er daar nu een onderdoorgang gegraven. ‘Daardoor kan je nu met de fiets van aan de Visserij doorheen het Keizerspark veilig over de hele Scheldedijk rijden', zegt schepen van Mobiliteit Karin Temmerman (SP.A). ‘Er is een aparte fietsroute waar geen auto's op zijn toegelaten die loopt tot buiten het grondgebied van de stad.'
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site
Labels:
Arbed,
Gentbrugge,
Scheldefietspad,
Visserij
Friday, December 25, 2009
Gentse chauffeurs De Lijn leggen werk neer
De chauffeurs van stelplaats Gentbrugge leggen zaterdag het werk neer, waardoor het bus- en tramverkeer in het centrum van Gent verstoord kan zijn. Hoe zwaar de dienstverlening in Gent zaterdag verstoord zal zijn, is momenteel moeilijk in te schatten, aldus Isabelle Colbrandt, woordvoerster van De Lijn Oost-Vlaanderen.
De stakingsaanzegging gaat enkel uit van ACOD en De Lijn kreeg nog geen bevestiging dat de andere vakbonden ook meedoen. 'Het zal een beetje afwachten zijn hoeveel werkwilligen er komen opdagen', aldus Colbrandt. De socialistische vakbond voorspelt heel wat problemen met de dienstregeling.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site
De stakingsaanzegging gaat enkel uit van ACOD en De Lijn kreeg nog geen bevestiging dat de andere vakbonden ook meedoen. 'Het zal een beetje afwachten zijn hoeveel werkwilligen er komen opdagen', aldus Colbrandt. De socialistische vakbond voorspelt heel wat problemen met de dienstregeling.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site
Wednesday, December 23, 2009
Het is bijna zeker: Volvo komt in Chinese handen
De verkoop van de Zweedse autobouwer Volvo Cars, met een fabriek in Gent, aan het Chinese Geely Holding door Ford wordt in het eerste kwartaal van 2010 getekend, eenmaal de laatste details geregeld zijn. Beide partijen bereikten akkoord over alle 'belangrijke commerciële voorwaarden"', zo meldt Ford woensdag nadat de Zweedse vakbonden de afronding van de verkoop hadden gemeld. De deal zou na de ondertekening dan in het tweede kwartaal afgerond worden. Ook Geely bevestigde het akkoord over de voorwaarden.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Saturday, December 19, 2009
Kom als brandweerman in beeld op Picture for Life
Wie even de vrieskou voor het Glazen Huis wil ontvluchten, kan vandaag tussen 10u en 17u terecht in de inkomhal van de stadsbibliotheek aan de Zuid. Daar kan u zich aan de stand van de Gentse brandweer in een heus brandweerpak, inclusief helm, laten hijsen voor een professionele foto. Kant en klaar in een mapje, afgedrukt en afgeleverd voor 5 euro. 'We staan hier in twee shifts, telkens met een tiental collega's. Voor alle duidelijkheid: deze mensen zijn vrij of komen net uit hun shift, de veiligheid blijft dus wel gegarandeerd', zegt communicatieverantwoordelijke Griet De Waele.
'Het eerste uur namen we al non-stop foto's, we kunnen tegen de vooravond gerust aan een 300-tal komen. Al het professionele fotomateriaal wordt ons ter beschikking gesteld door onze personeelsvereniging, dus de opbrengst gaat integraal naar Music For Life.'
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site
'Het eerste uur namen we al non-stop foto's, we kunnen tegen de vooravond gerust aan een 300-tal komen. Al het professionele fotomateriaal wordt ons ter beschikking gesteld door onze personeelsvereniging, dus de opbrengst gaat integraal naar Music For Life.'
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site
Labels:
brandweerman,
Glazen Huis,
Griet De Waele,
Music For Life
Monday, December 14, 2009
Beestenmarkt-sluis opnieuw vertraagd
De Scaldissluis, de sluis die aan de Oude Beestenmarkt moet worden gebouwd en die het mogelijk moet maken dat er opnieuw water stroomt langs de Reep, komt er met nog meer vertraging dan totnogtoe verwacht. Dat vernam Groen!-fractievoorzitter in het Vlaams Parlement Filip Watteeuw van Vlaams minister Hilde Crevits (CD&V).
‘De minister had in februari 2008 de start van de bouwwerken nog aangekondigd voor het voorjaar van 2009', zegt Watteeuw. ‘Uiteindelijk zal het wellicht bijna anderhalf jaar later zijn. Dat betekent dat de bruggen die de voorbije jaren zijn gebouwd over de nog open te leggen Nederschelde, er nog een hele tijd nutteloos bij zullen liggen. Bijvoorbeeld de Nieuwbrug tussen de Keizer Karelstraat en de Sint-Jacobsnieuwsstraat is al sinds eind 2007 afgewerkt en in gebruik, maar daaronder ligt enkel een kleine poel.'
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook dit artikel uit 2006: Voorstelling Nederscheldeproject
Lees ook dit artikel uit 2007: Bavobrug
Lees ook dit artikel uit 2008: Nederschelde
‘De minister had in februari 2008 de start van de bouwwerken nog aangekondigd voor het voorjaar van 2009', zegt Watteeuw. ‘Uiteindelijk zal het wellicht bijna anderhalf jaar later zijn. Dat betekent dat de bruggen die de voorbije jaren zijn gebouwd over de nog open te leggen Nederschelde, er nog een hele tijd nutteloos bij zullen liggen. Bijvoorbeeld de Nieuwbrug tussen de Keizer Karelstraat en de Sint-Jacobsnieuwsstraat is al sinds eind 2007 afgewerkt en in gebruik, maar daaronder ligt enkel een kleine poel.'
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook dit artikel uit 2006: Voorstelling Nederscheldeproject
Lees ook dit artikel uit 2007: Bavobrug
Lees ook dit artikel uit 2008: Nederschelde
Labels:
Oude Beestenmarkt,
Scaldissluis
Saturday, December 12, 2009
Oud-gemeenteraadslid Huguette De Bleecker overleden
Donderdagochtend, 10 december 2009, is in het Sint-Lucasziekenhuis in Gent Huguette De Bleecker-Ingelaere overleden. Zij was 68 jaar. Ze was co-voorzitster van de Vlaamse Volksbeweging (VVB) en ere-voorzitster van de Federatie Vlaamse Vrouwengroepen . In januari 2009 werd zij aangesteld als voorzitster van het Overlegcentrum van Vlaamse Verenigingen. Voorheen was zij provincieraadslid en gemeenteraadslid voor de Volksunie. Beroepshalve was Huguette De Bleecker lerares geschiedenis. Verder was zij ook nog actief in verschillende socio-culturele verenigingen in Gent.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site
Wednesday, December 09, 2009
Massacantus barst uit zijn voegen
Dé cantus van het jaar lokt vanavond 1.500 studenten van meer dan 50 verschillende studentenverenigingen naar een tent op het Sint-Pietersplein. Op één dag tijd waren bijna alle kaarten verkocht. ‘We moeten volgend jaar uitkijken naar een nieuwe, grotere locatie', zegt de organisatie. Simon De Vriendt
Dit jaar konden enkel studenten van de Gentse universiteit kaarten kopen. ‘We zijn slachtoffer van ons eigen succes', vertelt medeorganisator Jeroen Baeken. ‘Op de eerste verkoopdag vlogen bijna alle kaarten de deur uit. De tweede dag schoven studenten al vanaf zes uur 's morgens aan om een van de laatste tickets in handen te krijgen. Terwijl we de vorige jaren overgebleven kaarten konden aanbieden aan studenten uit Leuven, Brussel of Antwerpen.'
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site
Dit jaar konden enkel studenten van de Gentse universiteit kaarten kopen. ‘We zijn slachtoffer van ons eigen succes', vertelt medeorganisator Jeroen Baeken. ‘Op de eerste verkoopdag vlogen bijna alle kaarten de deur uit. De tweede dag schoven studenten al vanaf zes uur 's morgens aan om een van de laatste tickets in handen te krijgen. Terwijl we de vorige jaren overgebleven kaarten konden aanbieden aan studenten uit Leuven, Brussel of Antwerpen.'
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site
Tuesday, December 08, 2009
Senioren worden internetsterren
Senioren die niet mobiel genoeg meer zijn om zelf een internetcursus te volgen, krijgen vanaf nu thuis hulp en opleiding op maat. Daar zorgt het project 'Internetsterren' van het dienstencentrum De Regenboog voor.
Emmy Devenyns is 56 en verbleef recent een jaar lang in het ziekenhuis. Ze was al langer longpatiënte, kreeg in de loop van de jaren al enkele tromboses, herstelde, maar kreeg er ook nog eens een ongeval bij, waardoor ze iets moeilijker te been is. Stappen gaat nog, maar met een stok, en de afstanden mogen niet te groot zijn. Door het ongeval en de nasleep ervan is Emmy haar vrijheid kwijt. Vrijheid, die zich onder meer vertaalde in haar scooter. Nu heeft Emmy nog wel een invalidenscooter, maar ze voelt het verschil.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Emmy Devenyns is 56 en verbleef recent een jaar lang in het ziekenhuis. Ze was al langer longpatiënte, kreeg in de loop van de jaren al enkele tromboses, herstelde, maar kreeg er ook nog eens een ongeval bij, waardoor ze iets moeilijker te been is. Stappen gaat nog, maar met een stok, en de afstanden mogen niet te groot zijn. Door het ongeval en de nasleep ervan is Emmy haar vrijheid kwijt. Vrijheid, die zich onder meer vertaalde in haar scooter. Nu heeft Emmy nog wel een invalidenscooter, maar ze voelt het verschil.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Labels:
Emmy Devenyns,
internetsterren,
OCMW Gent,
Seniorenweek
Friday, December 04, 2009
Na het festivalbandje: het 'arrestatiebandje'
De Gentse politie zoekt een nieuwe manier om grote groepen arrestanten te nummeren. Ze denkt daarbij aan handboeien die lijken op festivalbandjes.
Bij een linkse betoging op 10 november schreef de Gentse politie een nummer op het voorhoofd van de 413 opgepakte mensen. Dat nummer moest het mogelijk maken spullen die bij de arrestatie werden afgepakt later weer snel terug te kunnen geven. Er kwamen echter veel klachten over. Omdat de huidige plastieken wegwerphandboeien vaak te los of te strak zaten, zoekt de Gentse politie nu een firma die een nieuw soort handboei kan ontwerpen waarop al een nummer is aangebracht.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site
Bij een linkse betoging op 10 november schreef de Gentse politie een nummer op het voorhoofd van de 413 opgepakte mensen. Dat nummer moest het mogelijk maken spullen die bij de arrestatie werden afgepakt later weer snel terug te kunnen geven. Er kwamen echter veel klachten over. Omdat de huidige plastieken wegwerphandboeien vaak te los of te strak zaten, zoekt de Gentse politie nu een firma die een nieuw soort handboei kan ontwerpen waarop al een nummer is aangebracht.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site
Thursday, November 26, 2009
Hilton laat zijn oog vallen op Gent
De prestigieuze hotelketen Hilton zet in op Gent. Aan de Sint-Michielsstraat opent binnen twee jaar een nieuw luxehotel: de kans is zeer groot dat dat een Hilton zal zijn. En niet eens een kleintje, met 190 kamers wordt het het grootste hotel van Gent.
Het Amerikaanse Hilton is een naam als een klok. Met 2.500 vestigingen is het de grootste hotelketen ter wereld. De keten werd in 1919 opgericht door Conrad Hilton en dat is dan weer de overgrootvader van, jawel Paris Hilton. In België waren er tot nu toe drie vestigingen, twee in Brussel en één in Antwerpen. Daar komt nu dus hoogstwaarschijnlijk Gent bij.
'Het contract moet nog ondertekend worden, maar wij hebben met Hilton op alle vlakken een akkoord dat zij ons hotel zullen uitbaten. Het is 99 procent zeker dat Hilton naar Gent komt', zegt Didier De Witte. Hij is zaakvoerder van projectontwikkelaar CCR uit Heusden. Die wil op de plaats van het vroegere Sint-Amandusinstituut aan de Sint-Michielsstraat een groot luxehotel bouwen.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Het Amerikaanse Hilton is een naam als een klok. Met 2.500 vestigingen is het de grootste hotelketen ter wereld. De keten werd in 1919 opgericht door Conrad Hilton en dat is dan weer de overgrootvader van, jawel Paris Hilton. In België waren er tot nu toe drie vestigingen, twee in Brussel en één in Antwerpen. Daar komt nu dus hoogstwaarschijnlijk Gent bij.
'Het contract moet nog ondertekend worden, maar wij hebben met Hilton op alle vlakken een akkoord dat zij ons hotel zullen uitbaten. Het is 99 procent zeker dat Hilton naar Gent komt', zegt Didier De Witte. Hij is zaakvoerder van projectontwikkelaar CCR uit Heusden. Die wil op de plaats van het vroegere Sint-Amandusinstituut aan de Sint-Michielsstraat een groot luxehotel bouwen.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Sunday, November 22, 2009
Spoorwegkoppel voltooit levensproject van 50 miljoen
Wanneer vanochtend om 6 uur de eerste trein over het nieuwe spoorviaduct rijdt aan het Sint-Pietersstation, is dat niet alleen het sluitstuk van werken die 50 miljoen euro hebben gekost. Het is ook een belangrijk moment voor de familie Bultinck: Jochen Bultinck was tien jaar geleden de ingenieur die de eerste plannen tekende, zijn vrouw Ilse werkte het project af. Tom Dams
Wie wel eens over de Snepkaai rijdt, heeft daar de voorbije drie jaar een indrukwekkend viaduct zien verrijzen, bovenop de spoorwegberm. ‘Het is het sluitstuk van een hele reeks werken die we de sinds 2002 hebben uitgevoerd', zegt Luc Martens van NMBS-dochter Infrabel. ‘Om de capaciteit van het Sint-Pietersstation op te drijven voor treinen op de lijn kust-Brussel, hebben we de voorbije jaren onder meer twee nieuwe spoorbruggen gebouwd over de Ringvaart, een nieuwe brug over de Leie...'
Vandaag wordt dus voor het eerst het laatste stuk van het project in gebruik genomen: het spoorviaduct van 800 meter lang. ‘Door dat te bouwen, kan Gent-Sint-Pieters tot 30 procent meer treinen aan', zegt Christiane Van Rijckeghem van de NMBS. ‘En doordat de twee belangrijkste reizigerslijnen elkaar niet meer moeten kruisen, moet dat ook leiden tot tijdwinst: ze moeten niet meer op elkaar wachten.'
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Wie wel eens over de Snepkaai rijdt, heeft daar de voorbije drie jaar een indrukwekkend viaduct zien verrijzen, bovenop de spoorwegberm. ‘Het is het sluitstuk van een hele reeks werken die we de sinds 2002 hebben uitgevoerd', zegt Luc Martens van NMBS-dochter Infrabel. ‘Om de capaciteit van het Sint-Pietersstation op te drijven voor treinen op de lijn kust-Brussel, hebben we de voorbije jaren onder meer twee nieuwe spoorbruggen gebouwd over de Ringvaart, een nieuwe brug over de Leie...'
Vandaag wordt dus voor het eerst het laatste stuk van het project in gebruik genomen: het spoorviaduct van 800 meter lang. ‘Door dat te bouwen, kan Gent-Sint-Pieters tot 30 procent meer treinen aan', zegt Christiane Van Rijckeghem van de NMBS. ‘En doordat de twee belangrijkste reizigerslijnen elkaar niet meer moeten kruisen, moet dat ook leiden tot tijdwinst: ze moeten niet meer op elkaar wachten.'
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Labels:
Sint-Pietersstation,
Snepkaai,
spoorviaduct
Thursday, November 19, 2009
Bewoners eisen nu al dat optredens Gentse Feesten stoppen om middernacht
Zeventien bewoners uit diverse Gentse wijken en van verschillende wijkcomités vragen een kader voor leefbare Gentse Feesten. Laat optredens om middernacht stoppen en waak erover dat er in woonbuurten maximaal vijf dagen openluchtconcerten zijn. Kortom, ze vragen de Feesten zowat te halveren.
De bewoners komen uit diverse Gentse wijken en vertegenwoordigen comités uit de Reep, Vrijdagmarkt, Papegaaistraat, Sint-Michiels, Kwaadham, François Laurentplein, Steendam, Oude Vest, Blekersdijk en Nederschelde. Zij wonen in of aan de rand van de Feestenzone.
'Sinds vier jaar zijn bewoners betrokken bij de evaluatievergaderingen van de Gentse Feesten. Dat heeft weinig resultaat opgeleverd. Wij vragen om de structuur van de Gentse Feesten aan te pakken en ze te vernieuwen', zegt Paul Vanneste uit de Hoofdkerkstraat. Hij benadrukt dat hij niet in eigen naam spreekt, maar voor de hele groep bewoners.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees meer over de Gentse Feesten en de Mexicaanse griep
Lees ook het artikel op deze site
De bewoners komen uit diverse Gentse wijken en vertegenwoordigen comités uit de Reep, Vrijdagmarkt, Papegaaistraat, Sint-Michiels, Kwaadham, François Laurentplein, Steendam, Oude Vest, Blekersdijk en Nederschelde. Zij wonen in of aan de rand van de Feestenzone.
'Sinds vier jaar zijn bewoners betrokken bij de evaluatievergaderingen van de Gentse Feesten. Dat heeft weinig resultaat opgeleverd. Wij vragen om de structuur van de Gentse Feesten aan te pakken en ze te vernieuwen', zegt Paul Vanneste uit de Hoofdkerkstraat. Hij benadrukt dat hij niet in eigen naam spreekt, maar voor de hele groep bewoners.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees meer over de Gentse Feesten en de Mexicaanse griep
Lees ook het artikel op deze site
Monday, November 16, 2009
Hogeschool Gent domineert Bachelor-afstudeerprijzen
Vier studenten van de Hogeschool Gent hebben een afstudeerprijs gewonnen van Bachelor.be, de vereniging die de belangen van de Vlaamse bachelors vertegenwoordigt. Ze kregen een geldprijs van 300 euro. De HoGent scoorde opvallend goed bij deze Bachelor-prijzen: in totaal waren er 'slechts' tien winaars, veertig procent van de prijzen ging dus naar de Hogeschool Gent - die weliswaar ook veruit de grootste Vlaamse hogeschool is, met meer dan 16.000 studenten.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Labels:
Bachelor afstudeerprijzen,
Hogeschool Gent
Monday, November 02, 2009
Gent krijgt miljoenen voor Rabot
De Vlaamse regering heeft drie miljoen euro uitgetrokken voor Bruggen naar Rabot, de grote stadsvernieuwing in de Rabotwijk. ‘Dat is minder dan de vijf miljoen die we gevraagd hadden, maar meer dan de 2,5 waar we eigenlijk maar op rekenden', zegt schepen van Ruimtelijke Ordening Karin Temmerman (SP.A). ‘Door deze beslissing kunnen we een aantal projecten uitvoeren die anders op de helling hadden gestaan. We willen het geld zeker gebruiken om de Blaisantvest en Opgeëistenlaan vlotter oversteekbaar te maken.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook een uitgebreider artikel over dit onderwerp op deze site
Lees ook het artikel over Ledeberg op deze site
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook een uitgebreider artikel over dit onderwerp op deze site
Lees ook het artikel over Ledeberg op deze site
Sunday, November 01, 2009
Politie en brandweer halen inbrekers van dak in Gent
De politie van Gent heeft zondagmorgen met behulp van de brandweer inbrekers van het dak gehaald van een kantoorgebouw in de Gentse deelgemeente Ledeberg. De mannen probeerden binnen te dringen in een kantoor van ING. Drie mannen werden opgepakt maar een vierde verdachte is nog voortvluchtig, zegt het Gentse parket.
De feiten gebeurden rond 4 uur in het kantoorgebouw aan de Gaston Crommenlaan. De mannen probeerden binnen te raken bij ING, zegt de lokale politie. Volgens het parket hadden de mannen enkele laptops klaargezet om mee te nemen, maar sloegen ze op de vlucht toen een alarm afging.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site
De feiten gebeurden rond 4 uur in het kantoorgebouw aan de Gaston Crommenlaan. De mannen probeerden binnen te raken bij ING, zegt de lokale politie. Volgens het parket hadden de mannen enkele laptops klaargezet om mee te nemen, maar sloegen ze op de vlucht toen een alarm afging.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site
Friday, October 30, 2009
Ik, streng? Noem me correct en rechtvaardig
Monique D'hase was hét gezicht van het stadhuis. Vanachter de balie in de hal waakte ze over al wie binnenkwam en buiten ging. Na 41jaar neemt ze afscheid van stad Gent. Met veel spijt in het hart. Maandag, daags voor haar laatste werkdag, brak ze door een dom ongeluk nog haar voet vlakbij het stadhuis. Maar 's avonds en dinsdag bleef ze werken tot de gemeenteraad voorbij was. Haar dochter en verpleegster Lesly kwam tijdens ons gesprek haar moeder nog vlug een spuitje geven.
Monique D'hase is een geboren en getogen Gentse. Ze werkte eerst jaren bij de Schooldienst en kon in 1988 beginnen bij de dienst Onthaal en Ceremonieel heet. Vanaf 1990 nam ze plaats aan de balie.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Monique D'hase is een geboren en getogen Gentse. Ze werkte eerst jaren bij de Schooldienst en kon in 1988 beginnen bij de dienst Onthaal en Ceremonieel heet. Vanaf 1990 nam ze plaats aan de balie.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Tuesday, October 27, 2009
Leerschool Delicious Ledeberg verkoopt alleen ambachtelijke producten
Sinds dinsdagavond staan Margarita Begons, Zübeydeca Açikgos en Wim Balthasar achter de toonbank van hun nieuwe zaak Delicious, aan de Hundelgemsesteenweg 93 in Ledeberg. De drie zijn leerlingen van het zevende jaar winkelbeheer etalage, en dus behoort het tot hun lessenpakket om een leerbedrijfje op te starten, samen met de nog vijf resterende leerlingen van hun jaar.
Zoals de naam van hun zaakje laat vermoeden, Delicious, verkopen ze vooral lekkere dingen 'al is de rode draad door onze zaak dat het allemaal ambachtelijke gemaakte producten zijn', verduidelijkt Margarita: chocolade, advokaat (van De Klok), jenever, het Gentse Roomerdrankje, pralines.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Zoals de naam van hun zaakje laat vermoeden, Delicious, verkopen ze vooral lekkere dingen 'al is de rode draad door onze zaak dat het allemaal ambachtelijke gemaakte producten zijn', verduidelijkt Margarita: chocolade, advokaat (van De Klok), jenever, het Gentse Roomerdrankje, pralines.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Labels:
Benedictuspoort,
Delicious,
Ledeberg
Subscribe to:
Posts (Atom)
