GENT - De politie heeft gisterenavond de verlichting van honderden fietsen gecontroleerd aan de Zuid. Enkele fietsers haalden de creatiefste excuses boven om aan een boete te ontsnappen, maar iedereen kwam er vanaf met een waarschuwing. Vanaf morgen volgen er boetes.
Het batterijtje is gisteren plat gegaan en ik had geen tijd om naar de winkel te gaan.' 'Ze hebben mijn licht gisterenavond in de Overpoort kapot gesjot.' Of 'als ik mijn fiets in orde zet, wordt hij toch gestolen.'
Enkele fietsers die niet in orde waren met hun verlichting, vooral studenten, haalden gisterenavond bijzonder snel de meest uiteenlopende excuses boven toen ze aan de Zuid tegengehouden werden door de politie. Zij die geen werkend voor- of achterlicht hadden werden prompt naar een combi gestuurd.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site
Tuesday, November 29, 2011
Groot stadsdebat is flop
Het stadsdebat lokte amper 30 belangstellenden. Dat is bedroevend weinig. Op het eerste stadsdebat in maart 2009 waren er nog 700 aanwezigen. Is de Gentse burger niet bekommerd om grote thema's als werken, bestuur en leven? Burgemeester Daniël Termont (SP.A) en eerste schepen Mathias De Clercq (Open VLD) vragen een grondige evaluatie.
Op het stadsdebat 'Gent: uitgelicht-uitgelegd' kon worden gediscussieerd met alle schepenen over thema's als leven, werken, bezoeken en bestuur in Gent. Welgeteld 52 Gentenaars schreven zich in en die kwamen dan nog niet allemaal opdagen. Er was ongeveer evenveel stadspersoneel aanwezig. Het debat was via internet en live-streaming te volgen en via Twitter kon worden gereageerd. Op een infomarkt in de Sint-Niklaaskerk werd informatie gegeven over stadsprojecten. Daar liepen wel veel mensen in en uit. De kostprijs bedraagt ongeveer 8.000 euro.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site
Op het stadsdebat 'Gent: uitgelicht-uitgelegd' kon worden gediscussieerd met alle schepenen over thema's als leven, werken, bezoeken en bestuur in Gent. Welgeteld 52 Gentenaars schreven zich in en die kwamen dan nog niet allemaal opdagen. Er was ongeveer evenveel stadspersoneel aanwezig. Het debat was via internet en live-streaming te volgen en via Twitter kon worden gereageerd. Op een infomarkt in de Sint-Niklaaskerk werd informatie gegeven over stadsprojecten. Daar liepen wel veel mensen in en uit. De kostprijs bedraagt ongeveer 8.000 euro.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site
Thursday, November 24, 2011
Communicatieambtenaar van provincie Julie Clément gaf aanzet voor leidraad sociale media
De vzw Kortom, de vakvereniging van 750 communicatieprofessionals van verschillende overheidsniveaus, overhandigt vandaag een leidraad voor het gebruik van sociale media in crisiscommunicatie aan minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom.
'We waren bij de provincie deze zomer zelf al bezig om onze crisiscommunicatieplan bij te sturen door integratie van sociale media, en we zaten al in het stadium dat we dat met de gouverneur zouden bespreken. Maar na Pukkelpop vond ik dat we niet alleen ons eigen plan moesten verbeteren op basis van de analyses en inzichten die verschenen waren over gebruik sociale media, maar dat het beter was om dat op Kortom-niveau te doen. Op die manier zouden we een groter draagvlak en een grotere impact hebben.' vertelt Julie Clément, die bovenop communciatieambtenaar bij de provincie Oost-Vlaanderen, ook voorzitter is van de vzw Kortom.
Lees meer in Het Nieuwsblad
'We waren bij de provincie deze zomer zelf al bezig om onze crisiscommunicatieplan bij te sturen door integratie van sociale media, en we zaten al in het stadium dat we dat met de gouverneur zouden bespreken. Maar na Pukkelpop vond ik dat we niet alleen ons eigen plan moesten verbeteren op basis van de analyses en inzichten die verschenen waren over gebruik sociale media, maar dat het beter was om dat op Kortom-niveau te doen. Op die manier zouden we een groter draagvlak en een grotere impact hebben.' vertelt Julie Clément, die bovenop communciatieambtenaar bij de provincie Oost-Vlaanderen, ook voorzitter is van de vzw Kortom.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Labels:
crisiscommunicatieplan,
Julie Clément,
vzw Kortom
Tuesday, November 22, 2011
Waarom is Gent zo karig met sterren bedeeld?
Als je Gent met Brugge vergelijkt, dan komt onze stad er bekaaid af. Brugge blijft de sterren opstapelen, terwijl Gent er een verliest. De regio Brugge zwemt in de sterren, samen zijn het er 15 - en dan rekenen we Knokke er nog niet bij. De regio Gent moet het met 2 sterren doen.
Brugge lokt veel rijkere toeristen, dat is al een verklaring.Kennelijk hechten Gentenaars ook meer belang aan gezelligheid en ambiance, dan aan decorum en exclusiviteit. Gentenaars zijn nuchter en houden niet zo van stijve restaurants. Ze passen niet bij de wat dwarse mentaliteit van de Gentenaars, zeggen sommige kenners.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site
Brugge lokt veel rijkere toeristen, dat is al een verklaring.Kennelijk hechten Gentenaars ook meer belang aan gezelligheid en ambiance, dan aan decorum en exclusiviteit. Gentenaars zijn nuchter en houden niet zo van stijve restaurants. Ze passen niet bij de wat dwarse mentaliteit van de Gentenaars, zeggen sommige kenners.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site
Saturday, November 19, 2011
Gentse Handsjes voor Gilbert, Frank en Geert
Gilbert Temmerman, Frank Van Laecke en Geert Van Doorne. Drie mannen zijn het dit jaar, die op 8 december het Gents ritueel mogen ondergaan: een hele avond op een podium zitten, achter een tafel, en horen wat anderen over u zelf vertellen. Vertellen waarom de betrokkene zo verdienstelijk waren voor Gent en de Gentse taal, om de eer te krijgen een afdruk van hun hand te krijgen van de Gentsche Sosseteit. Gilbert Temmerman, Frank Van Laecke en Geert Van Doorne. Drie mannen zijn het dit jaar, die op 8 december het Gents ritueel mogen ondergaan: een hele avond op een podium zitten, achter een tafel, en horen wat anderen over u zelf vertellen. Vertellen waarom de betrokkene zo verdienstelijk waren voor Gent en de Gentse taal, om de eer te krijgen een afdruk van hun hand te krijgen van de Gensche Sosseteit.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site
Sunday, November 13, 2011
Intriges en kadaverdiscipline in de bunker van Theater Maskee
Net met Wapenstilstand vinden we de acteurs van Theater Maskee terug in een militaire bunker op het podium van Centrum Seleskest. Maskee brengt daar hun herfstproductie, 'Te Loate Soldoat!', een komedie van Maurice De Grauwe.
De heer Deglace (vat u 'm?), Minister van Landsverdediging, heeft structurele besparingsmaatregelen genomen, horen we op de intercom van een militaire commandopost. Het aantal beroepsmilitairen werd nogmaals gereduceerd. Om de ontstane leemte op te vangen, worden de mannen opgeroepen die zich in het verleden op slinkse wijze wisten te onttrekken aan de militieplicht. De ietwat chaotische kapitein Mosselmans (Patrick Van Damme) staat samen met watje adjudant Muyle (Marc Ceulemans) in voor hun militaire opleiding.
U raadt het al, er wordt in 'Te Loate Soldoat' een flink potje gelachen met de kadaverdiscipline van het leger. Wanneer je ook nog weet dat er een paar ambitieuze reserveofficieren van het andere geslacht rondhuppelen, moet het duidelijk worden dat niet alleen discipline maar ook intriges bijdragen tot de olijke sfeer in de bunker.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
De heer Deglace (vat u 'm?), Minister van Landsverdediging, heeft structurele besparingsmaatregelen genomen, horen we op de intercom van een militaire commandopost. Het aantal beroepsmilitairen werd nogmaals gereduceerd. Om de ontstane leemte op te vangen, worden de mannen opgeroepen die zich in het verleden op slinkse wijze wisten te onttrekken aan de militieplicht. De ietwat chaotische kapitein Mosselmans (Patrick Van Damme) staat samen met watje adjudant Muyle (Marc Ceulemans) in voor hun militaire opleiding.
U raadt het al, er wordt in 'Te Loate Soldoat' een flink potje gelachen met de kadaverdiscipline van het leger. Wanneer je ook nog weet dat er een paar ambitieuze reserveofficieren van het andere geslacht rondhuppelen, moet het duidelijk worden dat niet alleen discipline maar ook intriges bijdragen tot de olijke sfeer in de bunker.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Sunday, November 06, 2011
Hij was een groot staatsman
Sinds gisterenmiddag ligt in het stadhuis een rouwregister voor minister van Staat Willy De Clercq die vorige vrijdag overleed. Waarnemend burgemeester Martine De Regge was de eerste die er een boodschap in schreef.
Willy was een flamboyant politicus. Hij was een groot staatsman. Hij was mede grondlegger van paars in gent. Hij heeft een grote bijdrage aan onze maatschappij geleverd. Ik wens de familie heel veel sterkte in deze moeilijke dagen. Dat is de boodschap die waarnemend burgemeester Martine De Regge (SP.A) gisteren om 12 uur als eerste neerschreef in het register.
Haar collega's schepenen Christophe Peeters en Sofie Bracke (Open VLD) en Guy Reynebeau en Resul Tapmaz (SP.A) schreven daarna op hun beurt een boodschap van medeleven neer. Ondertussen stonden al een aantal burgers te wachten om hun eerbetoon aan een van de grootste politici van Gent neer te schrijven.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Willy was een flamboyant politicus. Hij was een groot staatsman. Hij was mede grondlegger van paars in gent. Hij heeft een grote bijdrage aan onze maatschappij geleverd. Ik wens de familie heel veel sterkte in deze moeilijke dagen. Dat is de boodschap die waarnemend burgemeester Martine De Regge (SP.A) gisteren om 12 uur als eerste neerschreef in het register.
Haar collega's schepenen Christophe Peeters en Sofie Bracke (Open VLD) en Guy Reynebeau en Resul Tapmaz (SP.A) schreven daarna op hun beurt een boodschap van medeleven neer. Ondertussen stonden al een aantal burgers te wachten om hun eerbetoon aan een van de grootste politici van Gent neer te schrijven.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Sunday, October 23, 2011
Opvang daklozen start twee weken vroeger
Het Gentse stadsbestuur voorziet elk jaar in een aantal extra opvangplaatsen waar daklozen tijdens koude winternachten kunnen overnachten. Vorig jaar werden daarom voor het eerst dertig bedden opengesteld in de oude brandweerkazerne aan de Academiestraat. 'Dat aantal bedden wordt dit jaar opgetrokken tot 40', zegt Guy Reynebeau (SP.A), schepen van Sociale Zaken.
'We zien steeds vaker gezinnen met kinderen opduiken in de opvang. Dan komt de extra ruimte in de kazerne goed van pas. Daarnaast kunnen daklozen heel het jaar lang terecht in de opvang aan de Gasmeterlaan en de Gezondheidsstraat. Omdat die met vrijwilligers werken, konden de daklozen daar in weekends echter niet terecht. Maar we hebben hen gevraagd en financieel ondersteund om dit jaar ook in de weekends open te blijven.'
Stad Gent voorziet dit jaar in totaal in 87 bedden, enkele meer dan vorig jaar. Bovendien start de opvang dit jaar al vanaf 1december, twee weken vroeger dan vorig jaar gepland was. Tot 15 maart blijven de bedden beschikbaar.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site
'We zien steeds vaker gezinnen met kinderen opduiken in de opvang. Dan komt de extra ruimte in de kazerne goed van pas. Daarnaast kunnen daklozen heel het jaar lang terecht in de opvang aan de Gasmeterlaan en de Gezondheidsstraat. Omdat die met vrijwilligers werken, konden de daklozen daar in weekends echter niet terecht. Maar we hebben hen gevraagd en financieel ondersteund om dit jaar ook in de weekends open te blijven.'
Stad Gent voorziet dit jaar in totaal in 87 bedden, enkele meer dan vorig jaar. Bovendien start de opvang dit jaar al vanaf 1december, twee weken vroeger dan vorig jaar gepland was. Tot 15 maart blijven de bedden beschikbaar.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site
Friday, October 14, 2011
Populaire Termont worstelt met Oost-Europese migratie
Burgemeester Daniël Termont moet zich geen zorgen maken over zijn populariteit. Als 56 procent van de ondervraagden zegt hem te verkiezen als burgemeester boven mogelijke uitdagers als Mathias De Clercq en Siegfried Bracke en hem bovendien een 7 op 10 geeft voor zijn bestuur, dan doet hij het zonder meer goed.
Met zulke uitslag dreigt voor andere partijen in Gent zelfs een gelijkaardig scenario zoals in 2006 in Antwerpen. Toen zoog Patrick Janssens coalitiepartners zoals Open VLD leeg en ging met de pluimen lopen.
De Gentse Open VLD zal scherp uit de hoek moeten komen om een antwoord te bieden op pletwals Termont. Al kan de partij het zich niet veroorloven Termont al te zwaar aan te vallen, want ze voert met SP.A al bijna 24 jaar het beleid. Daarom begint de Open VLD Groen,! aan te vallen. Hun boodschap luidt dat met de Groenen een evenwichtig bestuur onmogelijk is. Al hoopt het rood-groene kartel vooral incontournable te zijn, waardoor een coalitiepartner water in de wijn zal moeten doen.
Siegfried Bracke mag dan nog niet hebben beslist of hij lijsttrekker wordt – hij wil er de spanning wat in houden – veel wijst veel erop dat hij het zal moeten doen. De N-VA kan wel rustig van leer trekken tegen Termont. Al kan dat ook een averechts effect hebben.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site
Met zulke uitslag dreigt voor andere partijen in Gent zelfs een gelijkaardig scenario zoals in 2006 in Antwerpen. Toen zoog Patrick Janssens coalitiepartners zoals Open VLD leeg en ging met de pluimen lopen.
De Gentse Open VLD zal scherp uit de hoek moeten komen om een antwoord te bieden op pletwals Termont. Al kan de partij het zich niet veroorloven Termont al te zwaar aan te vallen, want ze voert met SP.A al bijna 24 jaar het beleid. Daarom begint de Open VLD Groen,! aan te vallen. Hun boodschap luidt dat met de Groenen een evenwichtig bestuur onmogelijk is. Al hoopt het rood-groene kartel vooral incontournable te zijn, waardoor een coalitiepartner water in de wijn zal moeten doen.
Siegfried Bracke mag dan nog niet hebben beslist of hij lijsttrekker wordt – hij wil er de spanning wat in houden – veel wijst veel erop dat hij het zal moeten doen. De N-VA kan wel rustig van leer trekken tegen Termont. Al kan dat ook een averechts effect hebben.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site
Friday, September 30, 2011
Geert Versnick verlaat eind 2012 de Gentse politiek
OCMW-voorzitter en schepen Geert Versnick (Open VLD) verlaat eind 2012 de gemeenteraad en de Gentse politiek. Hij wordt lijsttrekker voor de provincieraadsverkiezingen in het kanton Gent. Versnick is elf jaar schepen in Gent en heeft al 17 jaar zitting in de gemeenteraad.
Geert Versnick trekt in oktober 2012 de lijst voor de provincieraadsverkiezingen van de Open VLD in het kanton Gent. Dat besliste het districtsbestuur van de Open VLD. 'Ik laat Gent beslist niet los. De belangen van Gent in de provincie zijn vrij groot. Daar wordt over veel dossiers beslist die Gent aanbelangen. Ik heb een ruime bestuurservaring en dat kan me van pas komen in de provincie', zegt Versnick.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site
Geert Versnick trekt in oktober 2012 de lijst voor de provincieraadsverkiezingen van de Open VLD in het kanton Gent. Dat besliste het districtsbestuur van de Open VLD. 'Ik laat Gent beslist niet los. De belangen van Gent in de provincie zijn vrij groot. Daar wordt over veel dossiers beslist die Gent aanbelangen. Ik heb een ruime bestuurservaring en dat kan me van pas komen in de provincie', zegt Versnick.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site
Monday, September 19, 2011
Zachtaardige stadsguerilla legt kruidentuintjes aan
Her en der in het Gentse duiken sinds enkele weken kleine wilde kruidtuintjes op. Die worden geplant door de 'gardening guerilla's', een groepje zachtaardige stadsgueruillero's die vinden dat er in de stad te weinig groen is en te weinig diversiteit in planten.
Zondagmiddag zijn twee van hen, Marino en Steven, met spades aan het werk in de Sint-Pietersaalststraat, tussen de Krijgslaan en de Kortrijksesteenweg. Ze graven er de grond los rond een boom. En dat is geen eenvoudige klus, want de boomwortels zitten dicht op elkaar. 'Maar In dit kleine stukje grond rond de boom is er zeker nog plaats voor wilde bloemen of kruiden', stelt Marino. 'Als de stad of de Groendienst er niet voor zorgt, moeten wij het doen.'
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Zondagmiddag zijn twee van hen, Marino en Steven, met spades aan het werk in de Sint-Pietersaalststraat, tussen de Krijgslaan en de Kortrijksesteenweg. Ze graven er de grond los rond een boom. En dat is geen eenvoudige klus, want de boomwortels zitten dicht op elkaar. 'Maar In dit kleine stukje grond rond de boom is er zeker nog plaats voor wilde bloemen of kruiden', stelt Marino. 'Als de stad of de Groendienst er niet voor zorgt, moeten wij het doen.'
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Tuesday, September 13, 2011
Diplomatiek relletje op Accenta-jaarbeurs
De opening van de Accenta-jaarbeurs in Flanders Expo werd dit weekend overschaduwd door een diplomatiek relletje tussen gastland Saudi-Arabië en Israël. De Israëlische ambassade, al jaren een vast bezoeker van de jaarbeurs, was uitgenodigd voor de officiële opening zaterdag. 'Maar vrijdag hoorden we op het laatste ogenblik dat de Israëlische ambassadeur Tamar Samash niet meer welkom was', zegt woordvoerder Laurent Reichman. 'Verder werd er geen uitleg gegeven. Spijtig, want dat is diplomatiek niet correct. De organisatie had dit beter op voorhand al laten weten in plaats van op het laatste moment. We hebben altijd goede contacten gehad met de jaarbeurs, maar dit heeft ons ontstemd.'
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site
Wednesday, August 31, 2011
1 plaat/cd, 400 hoezen
Het Gentse radioprogramma Glimworm brengt dit weekeinde een eerste album uit, op plaat en cd. Het is een unieke uitgave, want er zijn amper 400 exemplaren te krijgen, elk met een unieke platenhoes, ontworpen door 400 verschillende kunstenaars.
‘Het begon als een cafégrap, maar mondde uit in een grootscheeps project, Ruisbestuiving', zegt Stef Moens van Glimworm, een wekelijks programma op jongerenzender Urgent.fm. ‘We sloten 14 verschillende muziekgroepen per twee een hele dag op in onze studio. Ze mochten er pas uit als ze samen een nieuwe song hadden gemaakt.' Werkten onder andere mee aan Ruisbestuiving: Toman, The Go Find, Superlijm, Marble Sounds en Kiss The Anus of a Black Cat.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site
‘Het begon als een cafégrap, maar mondde uit in een grootscheeps project, Ruisbestuiving', zegt Stef Moens van Glimworm, een wekelijks programma op jongerenzender Urgent.fm. ‘We sloten 14 verschillende muziekgroepen per twee een hele dag op in onze studio. Ze mochten er pas uit als ze samen een nieuwe song hadden gemaakt.' Werkten onder andere mee aan Ruisbestuiving: Toman, The Go Find, Superlijm, Marble Sounds en Kiss The Anus of a Black Cat.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site
Labels:
Glimworm,
Stef Moens,
Urgent.fm
Sunday, August 28, 2011
Kaasmakerij Hinkelspel verlaat Gent voor Sleidinge
Het Hinkelspel, de enige kaasmakerij in het centrum van Gent, stopt ermee. De winkel aan de Lousbergskaai blijft bestaan. 'Er valt wat charme weg in Gent. De kaas die je hier kocht, werd op vijf meter van de winkel gemaakt', zegt uitbaatster Hilde Cattrysse.
De biologische kaasmakerij Het Hinkelspel werd dertig jaar geleden opgericht aan de Lousbergskaai. Het bijhorende kaaswinkeltje een aantal jaar later. Nu gaat de enige kaasmakerij weg uit Gent en blijft het winkeltje alleen achter. 'We begrijpen dat er wat charme wegvalt hier in Gent. De kaas die iemand hier kocht, werd op vijf meter van de winkel gemaakt', zegt Hilde Cattrysse van Het Hinkelspel. 'Maar we staan achter onze beslissing.'
De kaasmakerij in Gent staat op dit moment leeg, op een grote kaastobbe na. De winkel draait wel nog op volle toeren. 'Er leeft in Gent nu wel een misverstand onder de mensen. Ze zijn bang dat de winkel ook weggaat, maar dat is helemaal niet het geval. We zijn helemaal niet van plan om met de winkel Gent te verlaten', zegt Cattrysse.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
De biologische kaasmakerij Het Hinkelspel werd dertig jaar geleden opgericht aan de Lousbergskaai. Het bijhorende kaaswinkeltje een aantal jaar later. Nu gaat de enige kaasmakerij weg uit Gent en blijft het winkeltje alleen achter. 'We begrijpen dat er wat charme wegvalt hier in Gent. De kaas die iemand hier kocht, werd op vijf meter van de winkel gemaakt', zegt Hilde Cattrysse van Het Hinkelspel. 'Maar we staan achter onze beslissing.'
De kaasmakerij in Gent staat op dit moment leeg, op een grote kaastobbe na. De winkel draait wel nog op volle toeren. 'Er leeft in Gent nu wel een misverstand onder de mensen. Ze zijn bang dat de winkel ook weggaat, maar dat is helemaal niet het geval. We zijn helemaal niet van plan om met de winkel Gent te verlaten', zegt Cattrysse.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Monday, August 08, 2011
Afwerking Oude Vismijn loopt vertraging op
Het gonst van de geruchten als zou de Oude Vismijn met de daarbij horende brasserie Bord'eau op de rand van het failliet balanceren. En dat amper acht maanden na opening. Die geruchten worden versterkt doordat de laatste werken aan de Vismijn quasi stil liggen en de projectontwikkelaar enkele gebouwen op het Veerleplein te koop stelt. 'Het loopt wat moeilijk, maar er is géén probleem', verzekert Rudy Leroy. Ondanks het feit dat de Oude Vismijn en brasserie Bord'eau in november vorig jaar openden, is het poortgebouw, de ingang tot de vismijn, nog steeds een halve bouwwerf. Niet dat de brasserie daar onder te lijden heeft. 'We hebben uitstekende Gentse Feesten achter de rug. De start was wat moeilijk, maar ondertussen vindt het publiek ons en zijn we geregeld volzet', zegt directeur Christian Schuddinck van de Bord'eau.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site
Labels:
Bord'eau,
Christian Schuddinck,
Oude Vismijn,
Rudy Leroy
Saturday, August 06, 2011
Hoog, droog en alleen in de Rabottorens
De geleidelijke sloop van de drie woontorens aan het Rabot begint in 2012. De 178 appartementen van toren 1, dichtstbij de verkeerslichten, lopen stilaan leeg. Er zijn nog dertig flats bewoond. Door 'diehards', veelal alleenstaande vrouwen en allochtone gezinnen.
De Rabottorens zijn gebouwd in de jaren zeventig, maar - naast het feit dat vele mensen ze ontzettend lelijk vinden - ze voldoen niet meer aan de huidige kwaliteits- en veiligheidsnormen. Daarom besliste de stad in 2009 ze geleidelijk aan te slopen. In maart 2012 al moet de eerste toren, dichtst bij de verkeerslichten, leeg zijn en gestript worden. In 2014 volgt toren 2 en vier jaar later verdwijnt toren 3. In de plaats komen nieuwe, beter aangepaste sociale woningen. Voor de bewoners van toren 1 werd, samen met WoninGent, een nieuwe sociale woonst gezocht. Van de 178 appartementen zijn er nu nog zo'n dertig bewoond. Veelal door diehards en allochtone gezinnen. Hoe is het leven in een bijna lege, gigantische woontoren, daar hoog, droog en alleen? 'Ik heb hier twintig jaar lang heel graag gewoond, tussen de mensen', zegt Anita Lavivier (59), die in de torens bekendstaat als de mevrouw die in de post werkt. 'Maar niet op deze manier. Iedereen is weggetrokken. Ik voel me hier niet meer op mijn gemak.'
Dierenvriend Anita woont alleen, maar heeft in haar kleine appartement een gezellig nest gemaakt door het vol te stouwen met pluchen dieren en afbeeldingen en beeldjes van dolfijnen. Haar twee papegaaien, Oscar en Seute, houden haar gezelschap. 'Dit was vroeger een van de mooiste buurten van Gent.'
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site
De Rabottorens zijn gebouwd in de jaren zeventig, maar - naast het feit dat vele mensen ze ontzettend lelijk vinden - ze voldoen niet meer aan de huidige kwaliteits- en veiligheidsnormen. Daarom besliste de stad in 2009 ze geleidelijk aan te slopen. In maart 2012 al moet de eerste toren, dichtst bij de verkeerslichten, leeg zijn en gestript worden. In 2014 volgt toren 2 en vier jaar later verdwijnt toren 3. In de plaats komen nieuwe, beter aangepaste sociale woningen. Voor de bewoners van toren 1 werd, samen met WoninGent, een nieuwe sociale woonst gezocht. Van de 178 appartementen zijn er nu nog zo'n dertig bewoond. Veelal door diehards en allochtone gezinnen. Hoe is het leven in een bijna lege, gigantische woontoren, daar hoog, droog en alleen? 'Ik heb hier twintig jaar lang heel graag gewoond, tussen de mensen', zegt Anita Lavivier (59), die in de torens bekendstaat als de mevrouw die in de post werkt. 'Maar niet op deze manier. Iedereen is weggetrokken. Ik voel me hier niet meer op mijn gemak.'
Dierenvriend Anita woont alleen, maar heeft in haar kleine appartement een gezellig nest gemaakt door het vol te stouwen met pluchen dieren en afbeeldingen en beeldjes van dolfijnen. Haar twee papegaaien, Oscar en Seute, houden haar gezelschap. 'Dit was vroeger een van de mooiste buurten van Gent.'
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site
Tuesday, August 02, 2011
Schepen Segers neemt twee eeuwelingen mee op uitstap
Schepen van Bevolking Catharina Segers (Open VLD) had vorig jaar twee actieve Gentse eeuwelingen zonder enige familie een koetstochtje aangeboden. 'Ik had toen beloofd hen volgend jaar opnieuw mee te nemen op uitstap.'Gisteren hield de schepen haar woord en trakteerde Mariette Bouverne (102) en Robert Cardon (101) op een boottochtje door het Gentse centrum. Ze toonde hen het nieuwe STAM, de Ajuinlei waar zondagochtend de boekenmarkt plaatsvindt en ook de nieuwe woning van Guy Verhofstadt aan het Gravensteen.
Omdat Robert per se de vernieuwde vismijn wou zien, eindigde hun uitstapje op het terras van de Bord'eau met een koffie en een dame blanche. 'Plezant maar un peu court', vond Mariette, die als echte Gentse haar gesprek doorspekt met hele zinnen in het Frans. Beide oudjes zijn nog tamelijk goed te been en nog heel pienter.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site
Omdat Robert per se de vernieuwde vismijn wou zien, eindigde hun uitstapje op het terras van de Bord'eau met een koffie en een dame blanche. 'Plezant maar un peu court', vond Mariette, die als echte Gentse haar gesprek doorspekt met hele zinnen in het Frans. Beide oudjes zijn nog tamelijk goed te been en nog heel pienter.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site
Tuesday, July 26, 2011
Klok van het Belfort loopt achter
Wie zich afgelopen nacht baseerde op de klok van het Belfort om van de Gentse Feesten naar huis te gaan, was te laat thuis. Het uurwerk loopt sinds zondag achter: langs de kant van de Belfortstraat een uurtje, langs de kant van de Mageleinstraat zelfs bijna twee uur. ‘Door de wind zijn langs twee kanten de lijnen van de Gentse Feesten-vlaggen aan het Belfort verstrikt geraakt in de wijzers van het uurwerk', zegt Doreen Gaublomme van de stad Gent. ‘Daardoor zijn de wijzers achter beginnen te lopen.'
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Wednesday, July 20, 2011
Boomtown meteen voltreffer
erwijl alle organisatoren de voorbije dagen problemen hadden om hun plein vol te krijgen, vonden de muziekfans gisteren meteen de weg naar de Kouter. Gorki mocht er Boomtown openen. Het hondstrouwe Boomtown-publiek was in groten getale aanwezig voor Luc De Vos en ‘zijn' Gorki. Vorig jaar was het plein drie op de vijf avonden ‘volzet' - en dus afgesloten - gisteravond liep het bij het ter perse gaan van de krant nog niet zo'n vaart.
Luc De Vos kan een Kouter vol muziekfans wel smaken en gaf samen met zijn kompanen een fijne, maar weinig verrassende set, met - uiteraard - alle grote Gorki-hits. Gisteravond speelden ook nog Avi Buffalo en Marble Sounds ten dans. De komende dagen komen nog onder andere Balthazar, Teddiedrum, Amatorski en Architecture in Helsinki langs. Intergalactic Lovers sluit het festival zaterdagnacht af.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Luc De Vos kan een Kouter vol muziekfans wel smaken en gaf samen met zijn kompanen een fijne, maar weinig verrassende set, met - uiteraard - alle grote Gorki-hits. Gisteravond speelden ook nog Avi Buffalo en Marble Sounds ten dans. De komende dagen komen nog onder andere Balthazar, Teddiedrum, Amatorski en Architecture in Helsinki langs. Intergalactic Lovers sluit het festival zaterdagnacht af.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Labels:
Boomtown,
Gorki,
Kouter,
Luc De Vos
Saturday, July 16, 2011
Regen en wildplassen beheersen nu al de Feesten
Met de overhandiging van de stadssleutel door burgemeester Daniël Termont aan schepen van Feesten Lieven Decaluwe is gisteravond de officiële aftrap gegeven van de 168ste Gentse Feesten. Die lijken vooral overheerst te worden door nattigheid.
In de pacificatiezaal van het stadhuis zijn de Gentse Feesten gisteren op gang geschoten. In zijn speech benadrukte burgemeester Termont de schoonheid van de Gentse taal die steeds meer bedreigd wordt. 'Hoe meer West-Vlamingen hier komen wonen, hoe minder Gents we hier horen.' Hij prees Eddy Levis, president van de Gentsche Sosseteit, om zijn onverdroten inzet voor het Gents. Walter De Buck kreeg lof omdat hij ons de schoonheid van die eenvoudige Gentse volksliedjes had leren ontdekken. Waarna hij terugkeerde naar zijn jeugd aan de Muide en enkele Gensche oerklassiekers inzette. Het publiek, dat spontaan begon mee te zingen, werd al snel met een droge tis al goed de mond gesnoerd. Waardoor de burgemeester de lachers op zijn hand kreeg.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site
In de pacificatiezaal van het stadhuis zijn de Gentse Feesten gisteren op gang geschoten. In zijn speech benadrukte burgemeester Termont de schoonheid van de Gentse taal die steeds meer bedreigd wordt. 'Hoe meer West-Vlamingen hier komen wonen, hoe minder Gents we hier horen.' Hij prees Eddy Levis, president van de Gentsche Sosseteit, om zijn onverdroten inzet voor het Gents. Walter De Buck kreeg lof omdat hij ons de schoonheid van die eenvoudige Gentse volksliedjes had leren ontdekken. Waarna hij terugkeerde naar zijn jeugd aan de Muide en enkele Gensche oerklassiekers inzette. Het publiek, dat spontaan begon mee te zingen, werd al snel met een droge tis al goed de mond gesnoerd. Waardoor de burgemeester de lachers op zijn hand kreeg.
Lees meer in Het Nieuwsblad
Lees ook het artikel op deze site
Lees ook het artikel op deze site
Subscribe to:
Posts (Atom)
