Wednesday, June 06, 2007

,,Iedereen vindt dat zijn straat het slechtste ligt''

Martine De Regge is als schepen nieuw op Openbare Werken, maar verloochent haar verleden niet. ,,De gevoeligheid om straten en pleinen toegankelijk te maken voor senioren en mensen met een handicap, die neem ik mee van mijn tijd op Sociale Zaken.''
U veranderde in het nieuwe schepencollege van bevoegdheden. Waarom? Martine De Regge: Omdat het lot daar zo over heeft beschikt. In de onderhandelingen met onze coalitiepartner bleek dat Openbare Werken ter beschikking kwam en mijn partij heeft me gevraagd om dat op mij te nemen. Ik heb onmiddellijk ja gezegd.

Mensen ergeren zich inderdaad het meest aan losliggende tegels en slecht onderhouden voetpaden. Dat is natuurlijk al langer bekend. Vanuit mijn vorige bevoegdheden ben ik daar ook zeer gevoelig voor. Toen stond ik voor het seniorenbeleid en voor de mensen met een handicap. Uit hun hoek kreeg ik veel opmerkingen over de slechte staat van de trottoirs. Dat ben ik niet vergeten. Een van mijn allergrootste prioriteiten als schepen van Openbare Werken, wordt het opstellen van een Actieplan om de trottoirs goed toegankelijk te maken voor iedereen. Niet her en der, maar overal. Dat betekent dat we meer hellingen willen om rolstoelgebruikers de trottoirs op en af te laten rijden. Dat betekent ook dat ik komaf wil maken met de wildgroei van palen, borden, elektriciteitskastjes en andere obstakels die er nu op onze trottoirs staan. In onze historische stad is het niet altijd mogelijk om brede voetpaden te maken. Maar we moeten er dan tenminste voor zorgen dat smalle trottoirs niet vol staan met hindernissen.

Lees meer in Het Volk

No comments: