Uit het belfort zullen kort na Pasen opnieuw melodieën weerklinken. Het automatisch speelmechanisme van de beiaard is, na een winter afwezigheid, hersteld. Wie geregeld langs het belfort passeert, is wellicht vertrouwd met de deuntjes die de beiaard voortbrengt. Tot voor de winter weerklonk er overdag om het kwartier eentje. Maar slijtage en ouderdom noopte de beiaard naar een restauratie. ,,De beiaard heeft een ingewikkelde mechaniek'', legt Geert Van Doorne, directeur van de dienst Monumentenzorg, uit. ,,Verschillende hamertjes slaan rechtstreeks op de klokken. De pinnetjes die de hamertjes doen bewegen, waren afgesleten en zelfs afgebroken. '' Dat euvel veroorzaakte een kakofonie in plaats van een melodie. De liedjes uit de beiaard klonken vals.
De beiaard is nu hersteld. Stadsbeiaardier Geert D'hollander programmeerde er maandag en gisteren Waar Maas en Schelde vloeien op. ,,Dat is een statische hymne van Peter Benoit, een van de grootste Vlaamse componisten uit de negentiende eeuw'', zegt hij. Een nieuwe melodie programmeren is geen sinecure. ,,Je moet heel wat cijferen en rekenen om de melodie eruit te krijgen die je wilt. Er zijn 54 klokken en 19.000 gaten om toonstiften in te monteren. Het is niet gemakkelijk om te bepalen in welk gat, welke toonstift komt.'' De beiaardier programmeert de nieuwe melodieën om de 2 jaar, in de week voor Pasen. ,,Dat is de stille of goedeweek voor de katholieken. Volgens de traditie trekken de klokken dan naar Rome en luiden ze niet meer. We kiezen in die week vier nieuwe melodieën.''
Lees meer in Het Volk
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment