Sunday, July 01, 2007

Doedelzakspelers overrompelen Vrijdagmarkt

Op diverse Gentse pleinen vindt zondag de vierde editie van Taptoe plaats. Tweehonderd doedelzakspelers - uiteraard in kilt - gaan daarbij van de Vrijdagmarkt een stukje Schotland maken. Het is een organisatie van de Vlaams Caledonische Society. We willen met deze Taptoe iets teruggeven aan het stadsbestuur en aan de Gentsenaars', zegt John Wembridge, voorzitter en medestichter van de Vlaams Caledonische Society (VCS), dat zijn dertigste verjaardag viert.

Wembridge: 'Om onze verjaardag te vieren, willen we de Taptoe nog groter maken dan de voorbije drie edities. Ik denk dat we daarin zullen slagen, want van de vijftien pipebands die in België bestaan, zullen er elf - uit sympathie - komen optreden en dat vind ik fantastisch. Voor deze editie verwacht ik een tweehonderdtal doedelzakspelers. Zo veel hadden we er nog nooit. Ik hoop dat er minstens evenveel mensen komen kijken in vergelijking met vijf jaar geleden. Toen waren er een paar duizend toeschouwers. Tijdens de Taptoe komt er hoog bezoek uit het buitenland. Een afgevaardigde van het Schots parlement, Stephen Fox, en de ambassadeur van Groot-Brittannië, Richard Kinchen, komen speciaal langs. Ze waarderen het dat wij met onze vereniging Schotland promoten. Die appreciatie doet deugd.'

Voor Wembridge wordt de Taptoe iets speciaal, want hij houdt het na dertig jaar als voorzitter voor bekeken. 'Het voorzitterschap is moeilijk te combineren met mijn job en ik vind het goed dat er een nieuwe wind door het bestuur zal waaien. Ik ben blij dat Reggie Picavet vanaf 1juli de leiding op zich gaat nemen, want hij is een rasechte Schotland-liefhebber en is sinds een achttal jaar actief in onze vereniging. Zelf blijf ik lid en word ik erevoorzitter.'


Lees meer in Het Volk

No comments: