Saturday, December 22, 2007

Politieke verschuiving in Brussel voelbaar in Gent

De vorming van de nieuwe regering heeft ook gevolgen voor een Gentse schepen en enkele Gentse gemeenteraadsleden. Schepen Mathias De Clercq (Open VLD) legde gisterennamiddag de eed af als kamerlid. Hij wordt parlementslid als opvolger van Karel De Gucht, die minister wordt.

Hij legde zijn eed af in de drie landstalen. Dat leverde hem gejouw op van het Vlaams Belang. De Clercq: 'Ik vind dat nochtans heel belangrijk. Ik ben een federaal parlementslid en werk voor het hele land. We kunnen maar vooruitgaan in dialoog en met wederzijds respect. Die scheldtirade doet mij weinig. Dat is negativisme. Ik maak een onderscheid tussen de democratische partijen en een partij die mensen uitsluit.' Maakte de Kamer indruk op hem? 'Ik was er al eens geweest met het lyceum. Er was zeer veel volk. Dat was gigantisch. Maar mij gaat het om mijn ideeën en mijn gedachtegoed.'

'Ik blijf me 200 procent inzetten voor Gent. Of cumuleren een goede zaak is en of dat mogelijk is, kan ik eigenlijk nog niet zeggen. De tijd zal me wijzer moeten maken. Ik zal dat evalueren. Ik zal wellicht deel uitmaken van de commissie Sociale Zaken. Daar wil ik het liberalisme met een menselijk gelaat een stem geven en opkomen voor de zwakkeren, de ouderen en de gehandicapten.'

Lees meer in Het Volk

No comments: