Saturday, April 12, 2008

Dit is dé fietsstad van het land

De Vlaamse Wielerweek, onze groot Fietspadenrapport,... de tweewieler staat centraal tegenwoordig. Tijd dus voor een bezoek aan Plume Vainqueur, de winkel aan de Nederkouter waar al bijna 100 jaar het betere rijwiel wordt verkocht. Pierre Simoens(59) spreekt met verve en passie over zijn werk, over de klanten en vooral over de fiets. Er bestaan foto's uit 1910 met Polidor Desnerck als hoofdrolspeler. Hij moet rijk zijn geweest, want hij reed met een Minerva, en hij verkocht fietsen van het merk La Plume, in zijn zaak aan de Nederkouter. Polidor werd opgevolgd door zijn zoon Marcel en nog een generatie later kwam Paul, die de baas werd van Pierre Simoens. 'Ik werk vanaf 1969 in de zaak. Hoewel, ik kwam hier al tijdens de weekends werken als jonge gast, vanaf 1964', vertelt Pierre. 'In 1987 kreeg ik de kans om de winkel over te nemen. Dat heb ik dan gedaan, samen met mijn vennoot en met mijn vrouw.' Link naar de winkel van Pierre Simoens

Lees meer in Het Volk

No comments: