Wednesday, April 16, 2008

'Gentenaars spreken te graag Frans met de Walen

Een twintigtal Waalse leerlingen volgt, bij wijze van experiment, een zevende jaar secundair onderwijs in enkele Gentse scholen. Gisteren kwam Marc Tarabella, de Waalse minister van Vorming, op bezoek bij 'zijn' jongens en meisjes in het PHTI aan de Henleykaai. Er is nog veel werk aan de winkel, zo leerden de studenten hem.

Annabelle: 'We zouden veel beter voorbereid naar Vlaanderen moeten komen. We krijgen te weinig Nederlandse les. Ik moest hier naar de les economie, maar de lerares kon zich uiteraard niet bezighouden met mijn gebrekkig Nederlands. In veel vakken ontgaan mij veel finesses.'

Elodie: 'De Vlamingen zijn zo lief dat ze ons uiteindelijk niet vooruithelpen. Wanneer ik een gebrekkige zin gebruik, verbeteren ze mij niet hoor. Je comprends, zeggen ze en ze doen zelf verder in het Frans. Ze vergeten dat ik hier ben om Nederlands te leren. Maar zo zijn de Gentenaars zeker?'


Lees meer in Het Volk

No comments: