Tuesday, December 30, 2008

We zullen leren profiteren van het leven

'Ik wist niet dat ik zo emotioneel zou reageren. Afscheid nemen van al die klanten... In feite zijn ze allemaal een beetje familie geworden. Het pakt mij.' Bakkersvrouw Viviane Van Der Stichel (57) en haar bakker Eddy (60) sluiten op Nieuwjaar de zaak aan de Van Biesbroeckstraat in Gentbrugge. De allerlaatste kleine winkel in de buurt van 'Boer Janssens' in Gentbrugge, sluit donderdag de deuren. Bakker Eddy wordt zestig en houdt het voor bekeken. 'Mijn vrouw en ik hebben jarenlang als broer en zus geleefd. Ik ging naar boven om te gaan slapen, en op de trap kwam ik Viviane tegen, die de voordeur kwam openen. Nu zullen we eens proberen te genieten van ons leven.'

In de Van Biesbroeckstraat rouwen de mensen. Er is geen enkele buurtwinkel meer over, en bij Eddy en Viviane kon er nog eens 'geklapt' worden over het leven. 'Soms voelde ik mij hier de biechtvader', vertelt Viviane, 'Wat ik allemaal weet over mijn klanten... En nooit iets verder verteld, hé. Horen, zien en zwijgen is het devies.'


Lees meer in Het Nieuwsblad

No comments: